Botoks

Eylul

Botoks

19 Eylul, 2012 Admin

Botoks, her ne kadar halk arasında yılan zehiri olarak bilinse de aslında bu tamamen yanlış bir bilgidir ve yılan zehiriyle hiçbir ilgisi yoktur. Latince adı Clostrudium Botulinum olan bakterinin salgıladığı toksinin, laboratuvar koşullarında işlenerek insan için tedavi edici hale getirilmiş şeklidir botoks. İlk defa göz hekimleri tarafından şaşılık tedavisi amacıyla uygulanarak bir ilaç haline gelmiştir. Bu hastalarda göz çevresindeki kırışıklıkların azaldığının fark edilmesiyle estetik amaçlı kullanımı söz konusu olmuştur. Günümüzde pek çok hastalığın tedavisinde kullanılmasının yanı sıra estetik amaçlı kullanımı da giderek yaygınlaşmaktadır. Tüm dünyada amaç ve sonuçları öğrenildikçe kullanımı artan, en kolay ve en hızlı kırışıklık yok etme yöntemi olarak giderek popülaritesi artmaktadır. Toksinin açık adı Clostrudium Botulinum Toxin Tip A olup Türkiye’de ruhsatlı olarak satılan 2 tane ürün mevcuttur. Bunlar Botox ve Dysport’tur. Etkisini sinirden kasa uyarı geçişini engelleyerek yapar. Böylece kasın gevşemesini sağlar. Yüzümüzdeki mimik kaslarının kullanımıyla oluşan çizgilerde etkilidir. Etkisi ilk uygulamada 4-6 ay kadar sürüp daha sonraki uygulamalarda biraz daha uzayabilir. Kırışıklıkları gidermek amacıyla kullanıldığında ortalama 6 ayda bir yinelenmesi önerilir.

Botoks aşırı terlemenin (hiperhidroz) engellenmesi amacıyla da kullanılabilmektedir. Koltulaltı ter bezlerine uygulanarak bu kez de sinirden ter bezine uyarı geçişini engellemek amacıyla kullanılabilir. Sinir sistemi tarafından uyarılamayan koltukaltı ter bezleri artık ter salgılayamaz. Özellikle yaz aylarında herkeste koltuk altı terlemesi olur. Bu durum, hem kişinin kendisini, hem çevresini kötü ter kokusu ile rahatsız eder. Koltuk altı terlemesi için botoks uygulanacaksa yaz öncesi, özellikle nisan, mayıs ayları en uygun aylardır. Mayıs ayında koltuk altı botoks enjeksiyonu yaptıran bir kişi bütün yazı terleme ve ter kokusu problemi olmadan geçirir. Senede 1 kez uygulanması genellikle yeterli olmaktadır.

Botoksun bir diğer önemli uygulama alanı da migren tedavisidir. Botoksun migren üzerindeki etkisi yakın zamana kadar bilinmiyordu. Migren ağrılarının büyük bir kısmının altta yatan nedeni baş bölgesindeki kasların gerginliğidir. Migren hastası olup da, yüz bölgesindeki kırışıklıkların düzeltilmesi için botoks enjeksiyonu uygulanan hastalarda, botoks enjeksiyonu ardından migren ataklarının düzeldiğinin fark edilmesiyle bu tedavi tesadüfen keşfedilmiş oldu.

Son Güncelleme: 26.01.2023